Saturday, September 5, 2009

Rantaian Bekalan (Supply Chain)





Bagi memastikan kesinambungan sesuatu projek / perniagaan, kita haruslah memikirkan keseluruhan sistem rantaian bekalan perniagaan tersebut. Sebaik mungkin setiap komponen tersebut hendaklah berada didalam kawalan kita. Berada didalam kawalan tidak semestinya bermakna kita yang memilikinya.

Sebagai contohnya Pisang. Kita haruslah mempunyai kawalan terhadap:-

a) Bekalan Anak Pisang
b) Baja (samada organik ataupun tidak)
c) Racun
d) Pengurusan Penanaman (termasuk teknologi dan kaedah penanaman)

e) Pemprosesan
f) Logistik
g) Pengedaran
h) Pemasaran
i) Latihan
j) Penyelidikan dan Pembangunan (R&D)

Kesemua komponen diatas amatlah mustahak bagi memastikan kejayaan dan kesinambungan (sustainability) perniagaan yang diusahakan. Cabarannya adalah bagi mengenalpasti komponen manakah yang kita sendiri mampu melakukannya? Mustahil bagi kita melakukan keseluruhan komponen tersebut.



Disinilah bermulanya cabaran kedua bagi perniagaan kita. Mengenalpasti rakan strategik atau usahasama bagi menjalankan komponen yang kita tidak mampu / kurang kemahiran untuk melakukannya. Bagaimanakah caranya untuk kita mengadakan kerjasama tersebut? Setiap orang memerlukan keuntungan, bagaimanakah harus diukur tahap keuntungan yang perlu diambil oleh setiap pihak? Kunci kejayaan terletak kepada keikhalasan dan kejujuran usahawan tersebut. Dengan berbekalkan kedua ciri tersebut, InsyaAllah akan dipermudahkan oleh Allah swt.

Setelah dikenalpasti rakan strategik / usahasama, langkah seterusnya adalah didalam mengenalpasti sumber manusia (kakitangan) yang diperlukan mengikut kemahiran dan sebagainya. Bukannya mudah menguruskan pekerja. Adalah lebih mudah menguruskan tanaman dan haiwan dimana mereka tidak dapat berkata-kata kembali, tidak menipu, dan 1001 macam dugaan dan cabaran lagi. Disini lah ujian sebenar akan dilalui..

Lain-lain aspek perniagaan seperti pemasaran adalah perkara yang mudah jika dibandingkan dengan pengurusan sumber manusia.

Untuk berjaya jangan lah mudah kita putus asa. Sekiranya kita tertipu, anggaplah ianya sebagai yuran persekolahan agar kita menjadi lebih pandai dan cekap. Nak dapat Ijazah pun kena bayar di Universiti, apatah lagi bagi mendapatkan ilmu yang praktikal. Sekiranya tertipu, anggaplah ianya sebagai balasan ataupun dugaan. Samada ianya balasan atau dugaan, hanya tuan badan dan Allah swt sahaja yang mengetahuinya.

Balasan mungkin terhadap kealpaan kita membayar zakat, pernah mencuri suatu ketika dahulu, pernah menipu orang suatu ketika dahulu dan sebagainya.



Dugaan mungkin sebagai cara Allah swt memberi kekuatan agar kita lebih cekap. Menguji kesabaran kita dan sebagainya.

Akhir sekali, sebagai umat Islam, hendaklah kita sentiasa berusaha yang terbaik, berdoa tanpa jemu, bertawakkal dan yakin kepada Allah swt dan jangan lupa, REDHA terhadap segala ketentuannya. Sesungguhnya hanya dia yang maha mengetahui segalanya. Bukankah kita sentiasa berdoa agar Allah mempermudahkan serta menunjukkan kita jalan yang benar dan terbaik? Justeru itu, apabila sudah ditunjukkan maka hendaklah kita mensyukuri dan menerimanya dengan hati yang terbuka.

No comments: